Klubbens Rutiner

AKK har ca 40 träningsaktiva, uppdelade i sex olika siffergrupper och ca 50 flickor och pojkar i konståkningsskolan.

Hemsidan: www.apladalenskk.se

Är bra att ha som startsida på internet. Där kan Du ta del av viktig information, såsom ändrade träningstider, telefonnummer till styrelse och tränare mm. Det är mycket viktigt att du regelbundet går in och tittar på hemsidan då detta är huvudforumet för att förmedla ut information till medlemmarna.

Omklädning

Använd omklädningsrum nr 5. Där kan Du även duscha efter träningen. Måndagar nr 4 för grupp 5-7. Föräldrar som knyter och hjälper till går sedan ut och väntar. Till vårt klubbrum ska alla känna sig välkomna, om Du vill värma dig eller ta en kopp kaffe. Där finns också filtar att låna.

Uppvärmning är viktigt!

Kom en stund före ispasset och spring och hoppa rep, stretcha mm. För åkare som kommit lite längre i sin träning, finns ett schema att följa. Lika viktigt att jogga ner och stretcha efter träningspasset.

Om du inte kan träna

Det är viktigt att Du meddelar tränaren om Du av någon anledning inte kommer till träningen. Det går bra att skicka sms (se adresslistan).

Konståkning = publiksport

Att träna konståkning kräver stor koncentration. Föräldrar och andra är välkomna att titta på träningen, men hänvisas därför till läktaren. En åkare som brister i sin koncentration, kan lätt krocka med andra åkare, vilket kan medföra allvarliga skador.

Behöver Du nya skridskor?

Klubben har några begagnade, men kan hjälpa till med beställning av nya. Prata med tränare vid köp/byte av skridskor. Även beställning av tights, skridskoskydd och annat från Teijas Skateshop, Norrköpings Skateshop m.fl, samordnas genom klubben.

Slipning av skridskor

Man lägger skridskorna i förrådet och de slipas den sista helgen i varje månad.

Skötsel av skridskor

Efter isträning ska skenan torkas av. Skydda skenan med mjuka skenskydd, s.k.

”bananer” eller i tygpåsar (en påse till varje skridsko). Ha alltid hårda skenskydd, när du går till och från isen. Gå aldrig utan skydd.

Hjälm?

Är naturligtvis ett måste i början. Hjälm byts ut till huvudskydd vid klarat tävlingstest.

Frukt är både gott och nyttigt

Bra att äta frukt direkt efter träningen, för att få tillbaka energi och för att musklerna ska få återhämtning.

Test, tävling och licens

För att få börja tävla, måste åkaren klara olika tester inför domare. De första testerna har några utav våra tränare utbildning för att genomföra. Test arrangeras vid några tillfällen under säsongen runt om i distriktet och betalas av åkaren. Det är tränaren som avgör när åkaren är klar för att testas. För att få delta i test eller tävling, är det krav att åkaren innehar licens. Licens anmäls till Pensum av klubben, men betalas av åkaren på nästkommande faktura.  Eftersom test utförs individuellt, kan det variera inom träningsgruppen.

Intäkter

För att träningsavgifterna inte ska bli alltför dyra, gör klubben olika insatser för att öka

intäkterna, t ex försäljning av lotter och Newbody och att delta i Värnamo kommuns centrumvandring. Vi har även en populär isshow vartannat år. Detta är viktigt för klubben.

Isvärd – vad är det?

Vi har ett rullande isvärdsschema.

Att vara isvärd innebär, att Du som förälder ska finnas till hands det ispass som Ditt barn tränar. (Ej Rydaholmstiden). Du kan behöva spela musik i båset mm. Det är viktigt att det finns en extra vuxen i ishallen när det är träning, om olyckan skulle vara framme.

Skulle man inte kunna sitta isvärd på utdelad tid måste byta eller om barnet inte tränar det passet.

Isvärdsschemat finns på våran hemsida samt på Facebook. Håll er uppdaterade.

AKKs utbildade tränare:

Malin Sporre, steg 4

Fanny Sporre, steg 2B

Håll Dig informerad…

genom att titta på hemsidan, vår Facebook sida och på insidan av dörren till omklädningsrummet.

För mer information kika in på www.apladalenskk.se

Gruppindelning

Vi vill att alla åkare ska trivas och ha roligt på isen.

Vi tränare arbetar tillsammans med alla grupper mot ett gemensamt mål.

Gruppindelning görs för att lättare kunna göra träningstider, beräkna avgifter och meddela istidsändringar. På isen kan olika indelningar ske.

Gruppindelning gör vi tränare tillsammans där vi tittar på:

• skridskoteknik

• hopp

• piruetter

• test

• tävlingsklass

• antal åkare i gruppen

• istid

Träning sker ibland tillsammans med andra grupper för att stimulera utvecklingen och stärka AKK:s gemenskap.

Vi i klubben ska visa respekt och stötta varandra.

Under säsong kan förändringar ske. Har Du frågor eller idéer – prata med tränare eller någon i styrelsen.

Adress

Apladalens Konståkningsklubb c/o Jennie Ferm Åminne Norra Hult 16 331 91 Värnamo

E-post: info.apladalenskk@gmail.com